Firman Allah Taala Yang bermaksud:
"Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya
mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat (pula) mencepatkannya."
(Surah Al-A'raf: ayat 34)

Sunday, July 3, 2011

Pengurusan kubur di Singapura

Oleh Hazlinda Hamzah

Di Singapura, pusara lama akan digali dan dipindahkan ke kawasan baru untuk disusun bagi memberi ruang kepada pusara baru. Usaha mengalih tanah perkuburan dilakukan beberapa tahun sekali.

Dari tanah perkuburan Bidadari lebih 30 tahun lalu, ia berpindah ke kawasan Pusara Aman dan kini dipindahkan pula ke Pusara Abadi di kawasan Choa Chu Kang.

Perpindahan pusara ke tapak baru, mengutamakan konsep ruang yang lebih ekonomikal, memandangkan jasad yang lebih 20 tahun dikebumikan sudah mengecil daripada keadaan asal. Oleh itu susun atur di tempat baru dibuat lebih praktikal.

BERKONGSI LIANG DI PUSARA ABADI

Daripada satu liang lahad yang memuatkan hanya satu jasad, tapak pemindahan yang baru itu memuatkan peninggalan lapan rangka mayat di dalam satu liang yang tidak sampai 1.5 meter dalamnya.

Tetapi lain halnya pula untuk tapak perkuburan yang tiada waris. Enam belas rangka mayat dikumpul dan disemadikan bersama di dalam satu liang lahad.

Liang lahad dibuat lebih kecil dan mempunyai benteng pembahagi di tengah-tengah lot yang berukuran lebih kurang dua meter panjang dengan 0.5 meter lebar.

Proses mengorek semula liang lama mengambil masa kurang daripada dua jam dan untuk proses pengkebumian semula, masa menanti untuk semua liang-liang yang dijadualkan dibuka pada satu-satu hari, perlu dipenuhi.

Proses pengkebumian semula hanya berlangsung pada waktu tengah hari, selepas solat Zohor.

Pihak berwajib di bawah pengurusan pejabat agama Islam di republik ini bertanggungjawab menguruskan pengkebumian semula ini dan hampir 50 kes pemindahan diuruskan setelah diiklankan melalui akhbar utama tempatan, setiap hari.

Menggali kubur lama, mengutip tulang dan mengkapan rangka mayat ini semula perlu bersaksikan waris yang telah memberikan kebenaran pada hari yang ditetapkan.

Rangka yang dikumpulkan dibawa ke tapak persemadian baru, yang terletak hanya kira-kira 1 kilometer dari perkuburan lama, Pusara Aman, dengan berkonvoikan kenderaan waris dan para pegawai pejabat agama.

HAK WARIS

Proses pengkebumian semula bagaimanapun berjalan begitu pantas dan waris yang menuntut hak arwah dipindahkan, hanya berdiri di sekeliling, menyaksikan pengkebumian itu.

Ahli keluarga yang ditemui puas hati dengan pengurusan sehari suntuk itu.

"Pengurusannya agak sistematik, tempat menunggu pun selesa. Walaupun ia sehari suntuk, ia dijalankan mengikut jadual," Dahlia Monsen memberitahu penulis, yang turut menghadiri pemindahan rangka mayat arwah neneknya yang meninggal dunia pada tahun 1980.

Hasrat kerajaan memindahkan pusara lama pada mulanya diiklankan dan keluarga waris kemudian mula menghubungi pihak berkenaan serta Jabatan Agama Islam Singapura (JAIS). JAIS yang kemudian menghantar surat pemberitahuan tentang tarikh prosedur seterusnya.

Penulis yang turut menjadi waris kepada penghuni di pusara yang perlu dipindahkan melalui prosedur yang serupa, mendapat tahu tentang tarikh pemindahan seawal bulan Mei 2009.

Ia ditunda sehingga tiga bulan selepas itu untuk mengisi kelapangan semua pihak yang terlibat.

JAIS tidak mengenakan sebarang kos untuk prosedur yang dijalankan dengan teliti ini kecuali sedekah yang ingin dipanjangkan kepada pekerja pusara yang menguruskan pemindahan itu.

"Saya amat terharu bila tulang arwah ibu saya dikeluarkan semula dari liang yang agak sukar dibuka akibat akar pokok besar di tepi jalan yang menjalar di bawah tanah hingga menolak kedudukan beberapa kuburan yang sederet dengan kubur arwah ibu saya," ujar Dayang Sofia Awang Rambli yang datang dari Brunei Darussalam untuk menjadi saksi kepada pemindahan yang dilangsungkan pada pagi yang dituruni hujan rintik-rintik itu.

"Susah juga wak yang menggali semula kubur tu, kasihan saya tengok.

"Nasib baiklah kami sampai awal jadi penggalian semula dimulakan pagi-pagi lagi selepas kami mengambil nombor di pejabat pentadbiran di kawasan Pusara Aman," kata Dayang Sofia yang ditemani adik perempuannya, anak-anak dan cucu beliau.

KUBUR BERTINGKAT

Di Malaysia, keadaannya berbeza. Tanah perkuburan belum sampai ke tahap untuk dipindahkan ke tapak baru tetapi sekiranya terdapat sebarang kekurangan ruang untuk menyempurnakan persemadian jenazah di satu-satu kawasan, tanah perkuburan bertingkat menjadi alternatif.

Ini sudahpun dilakukan di Pulau Pinang. Menurut seorang pegawai di sebuah unit yang ditempatkan di pejabat Mufti Selangor, tapak kubur lama ditambak dengan tanah setinggi 0.9 meter terlebih dahulu sebelum jenazah baru dikebumikan di bahagian atas lot yang dikongsi bersama jenazah yang dikebumikan sebelumnya.

Apabila ditanya tentang keadaan ruang untuk tanah perkuburan di negeri Selangor masih mencukupi atau tidak, jawapan yang diberi:

"Tanah masih ada. Ruang masih mencukupi setakat ini. Masih belum ada keperluan untuk sebarang kehendak pembangunan dipenuhi. Bagaimanapun, Selangor turut akan mengaplikasikan konsep tanah kubur bertingkat, apabila perlu." -- BERNAMA

Categories:

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...