Firman Allah Taala Yang bermaksud:
"Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya
mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat (pula) mencepatkannya."
(Surah Al-A'raf: ayat 34)

Thursday, July 25, 2013

Jangan Kedekut Ilmu



Apabila mati seseorang anak Adam itu, putuslah hubungannya dengan dunia kecuali ilmu yang dimanfaatkan, sedekah jariah dan doa anak yang solih". Jelas... tapi kenapa masih ada orang kedekut harta.... tak menghairankan kerana sebagai manusia yang lemah, kita memang sering terpesona dengan kilauan duniawi.

Kedekut ilmu.... pun ada species camni. Banyak contoh kedekut ilmu ni... antaranya bukaklah blog sesetengah guru yang hebat, ada banyak input yang berguna untuk sama-sama dikongsi tapi kalau nak save kena log in sebagai ahli, itu ok lagi, ada yang kena bayar. Ada setengah gambar kalau kita nak 'save as' keluar remark ni "ops ini harta mak bapak aku". Isk isk dasat juga orang kedekut ilmu ni.
Ada satu web site tu jual barang on line, adalah satu peniaga copy paste dia punya gambar... bukan main 'hangin' dia siap mengata soal haram halal lagi... bukankah kekasaran itu menggambarkan keburukan kita juga. Kalau dihalalkan sahaja bukankah pahalanya akan berpanjangan.

Rupa-rupanya fenomena kedekut ilmu ni berlaku juga di kalangan orang bijak pandai, dalam buku "Bila Pintu Hati Terbuka" ada cerita kedekut ilmu ni ms 80 - 83, bukan orang Melayu aje, bangsa lain pun sama.

Teringat zaman kanak-kanak dulu, ada satu jenis makanan tu sedap sangat tak ingat kuih ke lauk tapi saudara yang buat kuih tu tak mahu bagi resepi. Akibatnya bila dah innalillah resepi tidak dapat diwarisi, pupus bersama arwah. Ni lagi satu penyakit kedekut ilmu orang dulu-dulu. Resepi pun nak rahsia, tapi orang sekarang bagus sikitlah, tak kedekut ilmu masakan sebab tu blog masakan/buku resepi berlambak-lambak sampai tak tau mana satu nak cuba.

Berkongsi ilmu tidak akan menjejaskan sedikit pun ilmu yang ada, juga satu sen pun tidak akan berkurangan dari poket kita, malah perkongsian ilmu yang bermanfaat itulah akan menjadi bekal kita di alam barzakh kelak.

Kalau kita boleh menghasilkan satu input yang baik contohnya laporan/minit mesyuarat/perancangan/brosur etc etc, bagi je soft copy kalau orang nak, kalau diedit-edit kata hasil titik peluhnya pun tak usah kisah."ular yang menyusur akar tidak akan hilang bisanya". Buanglah sifat Qarun itu jauh-jauh.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Sesiapa yang ditanya tentang ilmu lalu dia menyembunyikannya akan diikat mulutnya (meletakkan kekang di mulutnya seperti kuda) dengan kekang dari api neraka pada Hari Kiamat.” (Hadis riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi)

Huraian :

1. Islam sangat menghargai ilmu dan ulama (ilmuwan), sehingga kedudukan ilmu dan ulama sangat tinggi dan mulia dalam parameter Islam. Allah SWT telah berfirman yang bermaksud, “Hai orang-orang yang beriman, apabila dikatakan kepadamu, “Berlapang-lapanglah dalam majlis”, maka lapangkanlah, nescaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan, “Berdirilah kamu, maka berdirilah, nescaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat.” Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (Surah al-Mujaadalah 58:11)

2. Kerana kedudukan ilmu yang sedemikian tingginya, maka Islam mewajibkan umatnya untuk mempelajari ilmu, sehingga diharapkan mereka bekerja berdasarkan ilmunya, bukan sekadar mengikuti seseorang tanpa tujuan

3. Berjihad dalam ilmu maksudnya ialah bersungguh-sungguh membentuk masyarakat dari segi ilmu pengetahuan dan peradaban yang berguna serta memberikan gambaran yang betul tentangnya tanpa merasa iri hati atau tamak kerana orang yang memberikan ilmu berupa petunjuk akan dikurniakan balasan pahala dan kebaikan sama seperti orang yang mengamal ilmu tersebut.

Renung-renungkan!

Wallahu A'lam.

Categories:

8 comments:

Guru silat yang kedekut ilmu tu macam mana ek? alasan xnk bg semua ilmu yg dia nk sebb xnk murid makan guru. please?huhu

tq...nak amik sikit ayat nak share dgn kawan...semoga mendapat pahala...

salam sahabat...minta izin copy...moga sama beroleh manfaat dan barokah...inn shaa allah..

alhamdulillah, syukran, sgt bermanfaat..

Mohon share ya..sgt bermanfaat..

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...